פריט ידע קידום פרויקטים חברתיים

פריט ידע קידום פרויקטים חברתיים

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

על מה ולמה?

קידום פרויקטים חברתיים של בוגרים/ות - במידה רבה, לשם כך התכנסנו. הרי קהילות/רשתות בוגרים מטרתן בראש ובראשונה להגדיל את האימפקט של הארגון. לוודא שהא.נשים שלקחו חלק בתוכניות השונות ממשיכים להיות חלק ממשהו גדול יותר, מעבירים את זה הלאה, נשארים שגרירים של האג'נדה שאותה מייצג הארגון.

זו מהות העניין, אבל זה מעבר לא פשוט. גם כאשר החיבור הערכי-רעיוני של הבוגרים/ות לחזון הארגון ולמטרותיו חזק ועמוק, לא שפוט לעבור מסטטוס של "חניכים/ות" או "משתתפים/ות" לסטטוס של בוגרים/ות המקדמים פרויקטים חברתיים. קל וחומר של אקטיביסטים/ות, או יזמים/ות חברתיים/ות. בפרק הזה נציע עקרונות מנחים שיסייעו בהגברת העשייה החברתית ברשתות/קהילות בוגרים, ובקידום מימוש פרויקטים ומיזמים חברתיים.


קידום פרויקטים חברתיים זה לא דבר שקורה מעצמו, זה דורש הרבה התכווננות גם ממנהל/ת הקהילה/הרשת וגם מארגון האם. בראש ובראשונה, ברמה התפיסתית, המחשבתית - בתיאום הציפיות עם הבוגרים, בתיקשור שהקהילה/הרשת היא המרחב למיזמים חברתיים. אחר כך, גם ברמה הפרקטית - בהקצבת משאבים לטובת העניין, בין אם בצורה של קרן ליוזמות, בין אם בשעות ייעוץ של הצוות או של מעגלי הנטוורק השונים בקהילה/רשת, בין אם בקורסי הכשרה מתאימים, או בשילוב של כל אלו. להלן מספר עקרונות מפתח שחשוב לקחת בחשבון.

אם הציפייה של הארגון מבוגריו להיות פרו-אקטיביים בקידום החזון, זה מסר שחייב להיות שזור בשלב השתתפותם בתוכנית. ה-מה וה-איך לא חייבים להיות מהודקים, ולפעמים בכוונה תחילה נרצה להשאיר את המרחב לעשייה חברתית פתוח וגמיש, אבל עקרון ה"תעבירו את זה הלאה" חשוב שיהיה מתוקשר. זה חלק מהחוזה של הארגון עם המשתתפים/ות.

כדי לעודד יזמות חברתית של הבוגרים/ות חשוב לייצר מרחב לשיתוף של החלומות. רובנו גדלנו על התפיסה שמשאלות צריך להגיד בלב, הרי אחרת הן לא תתגשמנה. בעשייה חברתית, האמת היא בדיוק הפוכה. ככל שנתקשר את החלום, את הרצון, את השאיפה, כך נגדיל את הסיכויים לממשה.

אחת הפרקטיקות החשובות ביותר שחשוב להטמיע בקרב הבוגרים/ות שלנו היא נטוורקינג, או בעברית - רישות. לא בכדי יש קשר בין המונח רשת ל-רישות. ככל שקהילת/רשת הבוגרים שלנו מקיימת את עקרונות הנטוורקינג במידה רבה יותר, כך גדל הסיכוי שחבריה יצליחו לקדם פרויקטים חברתיים. הנטוורקינג הוא מכפלת כוח משמעותית ביותר בקהילה/ברשת, ועל מנת לעודד יזמות חברתית, חשוב להניח תשתית ליצירת נטוורקינג. מידע נוסף על עקרונות הנטוורקינג ובפרט על רישות בוגרים בהרצאות שהעביר אנשים:איתמר אביבי בפורום.

הנטייה, המוטיבציה והיכולת לקדם פרויקטים חברתיים במסגרת קהילת/רשת בוגרים מושפעות במידה רבה מהתרבות המקובלת בארגון ובקהילה/רשת. ככל שעשייה חברתית היא חלק מהשפה הארגונית, ככל שיש תקשור למיזמים שיוצאים לפועל (וגם לכאלו שנתקעים בשלב התכנון), כך הסיכוי להצליח לקדם מיזמים גדלה. ובעניינים חברתיים, הרבה פעמים, עם האוכל - בא התיאבון. כשהבוגרים/ות מבינים ומרגישים שזה אפשרי, ויוקרתי, זה מעודד לפעולה.

חשוב להבין שכדי שמיזמים יצאו לפועל, ויצליחו, לא מספיק שהלב יהיה במקום הנכון. חשוב לתת לבוגרים/ות את הידע הדרוש כדי להוציא לפועל פרויקטים חברתיים. מומלץ ורצוי לשלב בפעילות הרשת הרצאות, סדנאות וקורסים בנושא, בין אם לכלל הבוגרים/ות ובין אם לקבוצה ייעודית שמוצאת בכך עניין.

למיסוד האופן בו הרשת/קהילה מעודדת ומקדמת מיזמים ופרויקטים חברתיים ולהפצת קול קורא מסודר ותהליך שיטתי שנגזר ממנו ישנם כמה יתרונות:

  1. מנכיח את נושא הפרויקטים החברתיים ברשת, נותן להם מקום ומרחב.
  2. מדגיש את החשיבות שהרשת/קהילה וגם שארגון האם נותנים לעשייה חברתית.
  3. מסייע לבעלי רעיון לפרויקט חברתי לסדר את המחשבות, להעמיק ולייצר תשתית שתקדם את מימוש הרעיון שלו ותוציא אותו מהכוח אל הפועל.
  4. מייצר סטנדרטיזציה ברורה למענקים של הארגון לבוגרים/ות עבור קידום פרויקטים חברתיים

קהילות/רשתות בוגרים שמצליחות לגייס קרן לטובת קידום פרויקטים חברתיים מוציאות על פי רוב קול קורא לבוגרים/ות להציע את המיזמים שלהם. הקול הקורא הוא כאמור הזדמנות עבור הבוגר/ת לעבור משלב רעיון ראשוני ליצירת תוכנית עבודה סדורה וברת ביצוע. להלן הצעה להיבטים שרצוי לשלב בקול הקורא על מנת להפיק מתהליך ההגשה והבחירה את המירב:

  1. הצורך שהפרויקט מבקש לתת לו מענה - למה נולד הרעיון, מה הוא בא לשנות בעולם. בהקשר הזה חשוב שיהיה לבוגרים/ות ברור האם ישנם נושאים מסוימים שרלוונטיים לקול הקורא במיוחד, כשבדרך כלל הארגון מתעדף מיזמים שעוסקים בתחומי המנדט שלו (תעסוקה / חינוך / קיימות וכיוב').
  2. מטרות ויעדי הפרויקט - איך תראה הצלחה? מדדים ברורים ובהירים.
  3. קהל היעד - מיהם המוטבים מהפרויקט? מה מאפיין אותם? על כמה א.נשים הפרויקט ישפיע באופן ישיר ועקיף?
  4. תיאור הפרויקט - איך זה הולך להיראות בפועל, מה מהות הפרויקט.
  5. הערך המוסף הייחודי - מה מייחד את הפרויקט? במה הוא שונה ממיזמים שכבר קיימים?
  6. השותפים הפוטנציאליים - מיהם בעלי העניין? מי יהיה מעורב וייקח חלק בפרויקט?
  7. עלות ותקציב הפרויקט - מה גובה המענק המבוקש וכמה הוא מתוך כלל התקציב של הפרויקט? האם יש מאצ'ינג?

על מנת לייצר שקיפות בתהליך בחירת הפרויקטים החברתיים שיקודמו ויתוקצבו על ידי הרשת/קהילה או על ידי ארגון האם, חשוב להגדיר ולפרסם את הקריטריונים לבחירה. בדרך כלל, לא פוסלים את מי שלא יושב על כל הפרמטרים בדיוק, אך זה מהווה קו מנחה בבחירת הפרויקטים.

  • יוזמה המתכתבת עם החזון של הקהילה/רשת ושל ארגון האם
  • חשיבות המיזם והאימפקט שלו - על מי הוא משפיע ובאיזה אופן? באיזו מידה יש פוטנציאל להשפעה חברתית לאורך זמן?
  • אפקטיביות (effective) - באיזו מידה ניתן לממש את היעדים והמטרות של הפרויקט?
  • יעילות של המיזם (efficient) - מהו יחס תשומות / תפוקות? באיזו מידה נעשה שימוש "חכם" במשאבים?
  • יישימות - מהי הסבירות להצליח בפרויקט, עד כמה הוא מעשי?
  • חדשנות וייחודיות - באיזו מידה הפרויקט מציע פתרון שעוד לא קיים?
  • פוטנציאל מידול וסקיילאביליות - באיזו מידה הפתרון המוצע ניתן לשכפול לכמויות גדולות יותר של א.נשים ו/או קהלי יעד? האם היוזמה היא ארוכת טווח ומתמשכת?
  • שיתופי פעולה ושותפויות - באיזו מידה הפרויקט מאפשר ומעודד שיתופי פעולה ומעורבות של מקסימום מחברי/ות הרשת/קהילה?
  • יתרון לפרויקט בר קיימא - כזה שיכול בשלב כלשהו לממן את עצמו ואף לתת ערך לארגון (בדרך כלל הכוונה לערך כספי אך יש מקום גם לרווחים ערכיים, תדמיתיים וכיוב')

פרויקטים חברתיים של הבוגרים/ות מאפשרים הגדלת האימפקט של הארגון וקידום מטרותיו, כך שבאופן עמוק ומהותי האינטרס לעודד אותם משותף למנהל/ת הקהילה/הרשת ולבוגרים/ות היזמים. נשאלת השאלה האם לעודד פרויקטים תלוי רק בהקצאת כסף? או במילים אחרות, איך נוכל לעודד פרויקטים גם אם אין לנו תקציב לטובת Seed Money (הון ראשוני)?

עידוד מיזמים ופרויקטים חברתיים תלוי בהטמעת גישה פרואקטיבית בקרב הבוגרים/ות כבר בשלב ההשתתפות בארגון-האם. הגדרה ברורה של הציפיות ומתן רוח גבית לרעיונות יזמיים היא הצעד הראשון. בנוסף, הסיוע בפועל למיזמים לא חייב להיות בכסף, הוא יכול להיות בשווה כסף. פעמים רבות הקשרים ברשת ומחוצה לה והידע הצבור אצל הצוות והרשת - יכולים להיות משמעותיים יותר מסכום כסף ראשוני.

תפקיד מנהל/ת הקהילה/הרשת ליצור מרחב מאפשר ליזמות חברתית, וזה ממש לא חייב להיות פונקציה של כסף, אלא פונקציה של מודעות. זה יכול להיות באמצעות קורס יזמות חברתית, האקתון יזמות, ערב שולחנות עגולים לקידום מיזמים חברתיים או אפילו פינת יזמות קבועה במסגרת מפגשי הקהילה/הרשת.

כלים

קול קורא למיזם חברתי של חברי/ות הרשת - עולים ביחד
קול קורא למיזם חברתי של חברי/ות הרשת - עולים ביחד
מצגת - קידום פרויקטים חברתיים באמצעות רשת הבוגרים של מכון גשר למנהיגות
מצגת - קידום פרויקטים חברתיים באמצעות רשת הבוגרים של מכון גשר למנהיגות

הרצאתה של תמר ברודי בקורס ההכשרה של הפורום 2021

מצגת - יוזמות חברתיות ברשת הבוגרים של עולים ביחד
מצגת - יוזמות חברתיות ברשת הבוגרים של עולים ביחד

הרצאתה של טרסיט לגסה בישאו בקורס ההכשרה של הפורום 2021

מצגת - רישות בוגרים
מצגת - רישות בוגרים

איתמר אביבי, בקורס ההכשרה של הפורום 2021

רישות בוגרים - הרצאה מצולמת
רישות בוגרים - הרצאה מצולמת

איתמר אביבי, בקורס ההכשרה של הפורום 2021

עקרונות הנטוורקינג - מצגת הרצאה
עקרונות הנטוורקינג - מצגת הרצאה

איתמר אביבי, הרצאה לפורום 2019


מקרי בוחן

לוגו גשר.png
קידום פרויקטים חברתיים#

סטנדרטיזציה ומיקסום היכולת של פרויקט חברתי להפוך לממשי

לוגו עולים ביחד.svg
קידום פרויקטים חברתיים#

שיתוף פעולה בין ארגונים להעמקת האימפקט של מיזם חברתי של בוגר - המקרה של "סיפור על הדרך"


כותב/ת

איריס אגם-כוכבי

מי היה שותף?
תאריך פרסום
13.04.2022
קוראים לזה גם
יזמות חברתית של בוגרים/ות, מיזמים חברתיים, אימפקט חברתי